Mercedes-Benz G 580 med formidable krefter

Batteridrevet børstraktor

Her er oppskriften på hvordan spare drøyt to millioner kroner på bilkjøpet: velg elektrisk framfor bensindrevet Geländewagen. Kraften og terrengegenskapene parkerer den fossile, men båten og hestehengeren må bli igjen hjemme. Så var det lyden da, kunstig erstatter aldri den ekte.

G 580, den nye og CO2-frie statusbilen?
Publisert

Ingen nåværende bilmodell bærer alderen med samme stil og verdighet som G-klasse hvor alt annet enn utenpåliggende hengslede dører som fremkaller lyden av et hvelv som stenger for dagen når de lukkes, oppfattes som et utilgivelig brudd med forventningene til veiens og terrengets overlegne baron.

Nye tider krever nye løsninger. Derfor tas radikale tekniske grep for å møte framtiden, men også for å kunne bevare teknologi foredlet gjennom 45 år siden lanseringen i 1979. Så når bilen mange fortsatt husker som børstraktoren registrert som minibuss og susende forbi køene i kollektivfeltene i 1980-årene nå elektrifiseres, er det både for å gjøre ytelsene på vei og i terrenget hakket hvassere, men også for å kunne forsvare videre produksjon av de fossile variantene, ikke minst G63-varianten med lydbilde AMG verdig og forbruk omtalt like raust som fyringsutgiftene i Det sixtinske kapell.

Hva med arbeidshesten?

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS