Gjenoppstår som el-SUV

Capri – 17 år med suksess

Navnet Capri har lange tradisjoner i Ford og ble brukt allerede i 1952. I Europa var Capri fattigmanns-Mustangen som gjennom 17 år og 1,9 millioner produserte eksemplarer ble Fords definitive sportsbilsuksess i Europa.

Ford CApri Mk 1.
Publisert

I likhet med Mustang fem år tidligere, var europeisk Capri basert på standardkomponenter da Ford i 1969 satte den 4,28 meter lange og 931 kg tunge bilen i produksjon som et ungdomsalibi fra verdens den gang nest største produsent. Bygd i Tyskland og England hadde bilene ulike drivlinjer.

Men Capris historie som bilnavn i Ford går tilbake USA, året 1952 og en påkostet, todørs kupe under navnet Lincoln Capri hardtop. Modellen kom også som firedørs sedan og kabriolet. Etter at europeiske Capri forsvant ut av modellprogrammet, benyttet Ford navnet på enkelte Mercury-modeller til godt ut i 1990-årene.

Mk I (1969 – 1974)

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS