-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Auksjons-sesongen åpnet i Paris
Røverkjøp eller ikke kjøp?
Retromobile er også et startskudd for auksjons-sesongen og dermed barometeret som forteller hvilken vei det såkalte klassisk bil, såkalte markedet, tar. Svar: Står i stampe.
Det er dessverre et faktum at mye av det fascinerende med klassiske biler, er at de kan være ganske dyre. Ofte sensasjonelt dyre. Og dermed også omgitt av en pompøs og forholdsvis ugjennomtrengelig ramme.
Retromobile-dagene endret litt på det.
Alle de toneangivende firmaene som sørger for at en overklasse-selger finner en passende overklasse-kjøper, er til stede på Retromobile-dagene i Paris. Ikke alle finner kjøperne.
Det gikk slag i slag, ofte med de samme folkene på tilskuer/budgiver-plassene.
31. januar startet RM/Sotheby’s showet. La oss gjøre presentasjonen kjedelig og skjematisk – som hele denne aktiviteten egentlig er, dersom du ser bort fra katalog-beskrivelsene som tilhører tidens beste vakker-fiksjon-og-ren dikting-tekster.
De solgte ut fra lokaler ved Louvre og hadde biler til en antatt verdi av € 55 mill. i katalogen. I snitt 760.000 euro.
Ferrariene solgte bra. 18 av 23 fant nye eiere, med en snittpris på 90 prosent av estimatet. De 16 Porscehen hadde det tøffere. Fem ble stående tilbake, mens alle fire Rollsene, snittalder: 82 år, ble solgt.
Av 72 biler telte jeg fjorten som ikke ble solgt. Den «norske» Bugatti Type 40 (estimat 200 – 250.000 €) gikk for skuffende 140.000 euro.
Så var det Bonhams sin tur. Den 1. februar fra nydelige lokaler i reserve-bygget for Grand Palais så lenge det pusses opp (tilbake neste år).
56 biler – forbausende mange gamle, i snitt 60 år - pluss motorsykler pluss automobilia. Bilene hadde en antydet verdi på 22 millioner euro - snitt € 229.000 per bil. 21 av dem var førkrigsbiler. Seks av dem og ni av resten ble stående igjen, uten kjøper.
Men de hadde en original vri i år: en stor samling gamle mikro-biler. Fulda, Heinkel, Isetta, Janus, Goggo x 3 – alle solgte.
Artcurial var på hjemmebane. Hovedkvarter på Champs Elysses og auksjonen fant sted på utstillingen der bilene var en stor del av Retromobile-attraksjonene.
129 biler, inkl. to Lamborghini traktorer (!!) – samlet estimat € 51 mill. Per bil: 399.000.
Dette ble kanskje den mest skuffende auksjonen av de tre, i noe alle visste var et tregt marked. For eksempel ble bare to tredeler av alle Ferrari og Lamborghiniene solgt – mange med store rabatter.
Konklusjon: usikkerhet på toppen. De nyeste hyperbilene var vanskelige å selge, men biler estimert til under 500.000 euro – nesten 90 % av alle, solgte bra. Åpenbart et kjøpers marked for tiden.